Wczesne wspomaganie rozwoju
3 maja 2022
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju prowadzi się w oparciu
o opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
wydawaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Pierwsze lata życia w rozwoju każdego dziecka odgrywają ogromnie ważną rolę. Jest to okres, w którym zachodzą istotne zmiany zarówno w rozwoju fizycznym, jak i psychicznym dziecka. Pomimo rozwoju medycyny nadal obserwuje się znaczną liczbę urodzeń dzieci z zaburzeniami rozwoju. Dzieci te, a także ich rodzice, potrzebują szybkiej pomocy oraz wsparcia. Naprzeciw tym potrzebom wychodzą działania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju.
Wczesne wspomaganie rozwoju, rozumiane jako zintegrowane, wielospecjalistyczne oddziaływania terapeutyczne, edukacyjne, oraz diagnostyczne, które podjęte są w stosunku do dziecka i jego rodziny. Mają one na celu zminimalizowanie trudności rozwojowych tak, aby dziecko uzyskało możliwy dla niego poziom rozwoju ruchowego, intelektualnego, społecznego i emocjonalnego. Terapią w ramach zespołu wczesnego wspomagania rozwoju obejmuje się dzieci: z grupy wysokiego ryzyka ciążowo-porodowego, z nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym lub upośledzeniem umysłowym, z wieloraką niepełnosprawnością, z zaburzeniami rozwoju emocjonalno-społecznego. Specjaliści zatrudnieni w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dokonują wielospecjalistycznej diagnozy poziomu rozwoju dziecka, dokonują analizy dokumentacji dotyczącej przebiegu zaburzenia rozwoju, opracowują Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju oraz udzielają rodzicom pomocy i wskazówek dotyczących stymulacji rozwoju, wychowania i usprawniania dziecka. Na bieżąco dokonywana jest obserwacja rozwoju dziecka - jego postępów oraz trudności, oraz dostosowanie programów postępowania do jego zmieniających się potrzeb rozwojowych.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka:
a) zmniejsza ryzyko opóźnień rozwojowych;
b) dostarcza informacji z zakresu diagnozy, przyczyn zaburzeń, prognoz, wiedzy na temat normalnego rozwoju dziecka i jego stymulacji;
c) umożliwia całej rodzinie przystosowanie się do nowej sytuacji związanej z obecnością i postępowaniem wobec dziecka z niepełnosprawnością;
d) pomaga rodzicom ze wsparciem psychologiczno-pedagogicznym lepiej funkcjonować na wielu poziomach.
b) dostarcza informacji z zakresu diagnozy, przyczyn zaburzeń, prognoz, wiedzy na temat normalnego rozwoju dziecka i jego stymulacji;
c) umożliwia całej rodzinie przystosowanie się do nowej sytuacji związanej z obecnością i postępowaniem wobec dziecka z niepełnosprawnością;
d) pomaga rodzicom ze wsparciem psychologiczno-pedagogicznym lepiej funkcjonować na wielu poziomach.
Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może dotyczyć:
• rozwoju motorycznego,
• stymulacji polisensorycznej,
• rozwoju mowy i języka,
• orientacji i poruszania się w przestrzeni,
• usprawniania widzenia, słuchu,
• umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku,
• komunikacji z otoczeniem i funkcjonowania w relacjach z innymi.
• rozwoju motorycznego,
• stymulacji polisensorycznej,
• rozwoju mowy i języka,
• orientacji i poruszania się w przestrzeni,
• usprawniania widzenia, słuchu,
• umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku,
• komunikacji z otoczeniem i funkcjonowania w relacjach z innymi.
W skład Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym, m. in:
a) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
b) psycholog,
c) logopeda,
d) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, np. fizjoterapeuta.
Dążąc do podnoszenia efektywności pracy specjaliści współpracują również ze wszystkimi nauczycielami zatrudnionymi w przedszkolu. Daje to możliwość korelacji wszystkich oddziaływań kierowanych na naszych podopiecznych. Konsultacje odbywają się również na organizowanych teamach, gdzie dokonuje się wymiana spostrzeżeń i doświadczeń.
Wczesne rozpoznanie problemów rozwojowych dziecka
i objęcie go specjalistyczną opieką
daje szansę na zminimalizowanie trudności rozwojowych
lub ich całkowite wyeliminowanie.
W roku szkolnym 2024/2025 zajęcia WWR prowadzą:
Oligofrenopedagog: mgr Krystyna Pacyniak
Surdopedagog: mgr Justyna Żoczek
Tyflopedagog: mgr Anna Gryz
Pedagog: mgr Weronika Kusiak
Psycholog: mgr Agnieszka Wrześniak
Logopeda: mgr Marta Mila
Fizjoterapeuci: mgr Aleksandra Masłowska, mgr Weronika Kusiak
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju posiada opracowany harmonogram pracy
- dostępny u wszystkich nauczycieli oraz specjalistów.
Metryczka
Wytworzono: | 2022-05-03 02:38 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2022-05-03 05:58 | przez: Redaktor |
Zmodyfikowano: | 2024-10-21 00:00 | przez: Katarzyna Tomasik |
Podmiot udostępniający: | PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 12 INTEGRACYJNE W JAWORZNIE | |
Odwiedziny: | 2387 |
Rejestr zmian
- [2024-10-21 00:00:00]Agnieszka Wrześniakaktualizacja